Őszi kirándulás belföldön

Az Őrség, a Balaton, de Kőszeg is csodálatos helyszín a barangoláshoz.Véget ért a nyár, és vele együtt a strandszezon, de ez távolról sem jelenti azt, hogy be kell zárkózni a lakásba, hiszen ősszel is várnak ránk a gyönyörű magyar tájak, ahol megismerkedhetünk a történelemmel, megkóstolhatjuk a helyi specialitásokat, és elgyönyörködhetünk a festővászonra kívánkozó panorámában.

Ha nincs ötletünk, hogy merre induljunk például a következő hétvégén, akkor az alábbi listán biztos, hogy akad legalább egy célállomás, ahova szívesen elmennénk.

Kőszeg–Velem–Írott-kő: Az Alpokalja Magyarország egyik legszebb tája. Kőszegtől nyugatra, a magyar-osztrák határ mellett, az Alpok lábánál hazánk egyik leggyönyörűbb természetvédelmi területét járhatjuk be.

A legmagasabb pont, ami egyben az Országos Kéktúra nyugati végpontja, Írott-kő a maga 883 méteres magasságával. Ezt a pár száz métert mindenképpen érdemes megmászni, mert meseszép panoráma lesz a jutalmunk.

A városlátogatáson túl remek programlehetőségekkel várnak a környék kirándulóhelyei. A Kőszegi-hegység egyik legérdekesebb színfoltja a Cák melletti gesztenyés, ahol a történelmi korokat idéző, zsúpfedeles pincesor skanzenként várja a vendégeket.

Ha alaposan felfedeztük Kőszeg csodás városát, akkor válasszunk egyet a számos túraútvonal közül. A célállomások között szerepel Kálvária, az Óház kilátó, a Hörmann-forrás, a Stájer házak, a Szent Vid kápolna, a Hétforrás és az Írott-kő-kilátó.

Őrség: Vas megye délnyugati területén fekszik az Őrség, ahol csodás természeti kincsekben gyönyörködhetünk, megismerhetjük a történelmi, szakrális és kulturális értékeket, de más látnivalókat is felfedezhetünk.

Az Őrségben mindenképpen meg kell tekinteni Szalafőt és Őriszentpétert. Ne hagyjuk ki a Pityerszeri Falumúzeumot se, mert itt mindent megtudhatunk a régi szokásokról! Az Őrségben a népi kézművesvásárban fazekas- és népművészeti termékeket vásárolhatunk, illetve megkóstolhatjuk az igazi langallót és a házi rétest.

Esztergom–Dunakanyar: Itt található Visegrád, a középkor egyik legfontosabb hazai települése. Ha úgy döntünk, hogy ősszel megejtünk egy városlátogatást a településen, akkor a régi királyi palota és a fellegvár kihagyhatatlan nevezetesség.

Amennyiben túrát tervezünk, akkor a környékről több turistaút indul a Visegrádi-hegységbe, ahol felfedezhetjük a Rám-szakadékot, ami Magyarország igazi vadregényes szurdokvölgye. Amennyiben Esztergomba járunk, akkor hazánk legnagyobb temploma és a Duna Múzeum számít kötelező látványosságnak. A Dunakanyar másik partjának legnagyobb városa Vác, de Nagybörzsöny nevezetességeit sem érdemes kihagyni, ahogy a márianosztrai zarándoktemplom is megér egy utat.

Balaton: Badacsony és Tihany környéke több tanösvénnyel várja a túrázókat, míg a Tihanyi-félszigeten megkereshetjük a legendás levendulást és a Ciprián-forrást. Tihanyban keressük fel az apátságot, aminek a lábánál található a Paprikaház, ahol a fűszerpaprika feldolgozásának hagyományát fedezhetjük fel. Ha szeretnénk még többet megtudni a magyar hagyományokról, múltról, akkor a Skanzen és a Magyar Királyok Történelmi Panoptikuma is vár ránk.

Ha Afrika állatvilága és kultúrája érdekel, akkor a balatonedericsi Afrika-múzeum és állatkert, illetve balatonlellei Gróf Somssich Pongrácz és Soltész István autentikus afrikai néprajzi gyűjtemény vár ránk.

Abban az esetben, ha Keszthelyre tervezzük az őszi kirándulásunkat, akkor a Festetics-kastélyt mindenképpen nézzük meg. Amennyiben gyerekkel érkezünk, akkor a Babamúzeumot is tekintsük meg!

Szalajka-völgy: Szeptemberben és októberben érdemes a leginkább ellátogatni ide, mert a fák és bokrok levelei olyan színpompásak, hogy bármelyik festő ecsetet ragadna, hogy megörökítse a látványt. A kisvasúttal menjünk el a Fátyol-vízeséshez, vagy piknikezzünk a Gloriette-tisztás területén!

Amennyiben inkább túrázunk, akkor menjünk el a kilátóba vagy az ősemberbarlang felé. A múzeumlátogatásra a Szabadtéri Erdei Múzeum a legjobb választás. Itt megismerkedhetünk az erdei mesteremberek munkájával, életmódjával. A gyerekekkel érkezőket az ingyenes erdei skanzen programjai várják.