A világ legérdekesebb roncstemetői



A rozsda, az enyészet és a természet viszontagságai rágják az elhagyott hajókat, autókat, repülőket, mozdonyokat.Meghalni mennek a roncstemetőbe a járművek, amelyek régen jó szolgálatot tettek az embereknek, de eljárt felettük az idő, ezért menniük kell, hogy újabb modellek vehessék át a helyüket. Habár járműtemetőből rengeteg található az egész világon, mégis az alábbi roncstelepek kiemelkednek a többi közül, hála az érdekes történetüknek.


Nouadhibou Hajótemető: Mauritánia második legnagyobb városának kikötőjében található a széles öböl, ami kiváló a hajók és a halászok számára. Az 1980-as években az emberek rászoktak arra, hogy az öbölben hagyták a lepusztult hajókat amelyek között akad egyszerű halászhajó, de luxus vízi jármű is.


A sekély vízben rozsdásodó hajók egyik legnagyobbika a 2003-ban zátonyra futott United Malika. A United Malika 17 fős legénységét a haditengerészet mentette meg. A hajót 2003 óta senki se használta.


A roncsokat ma a halak használják ivóhelyként, illetve a halászok gyakran a félig elsüllyedt hajók között feszítik ki a hálójukat. A kormány 2001-ben azt tervezte, hogy a hajókat mesterséges zátonyként fogják használni a mélyebb vizekben, de ebből még semmi se valósult meg.


Barry Roncstelep: 1955-ben állami kézbe került a Brit Vasúttársaság, ezért leselejtezték a vonatokat. A szelektálás eredményeként körülbelül 650 ezer kocsi és 16 ezer gőzmozdony vált feleslegessé. Mivel ezeket nem tudták hova tenni, ezért magán hulladéktelepeknek adták el a vonatokat. Ezek között volt a Woodham Brothers hulladéktelepe, a dél-wales-i Barry-ben.


1965 őszén Dai Woodham tulajdonos úgy döntött, hogy a hulladéktermelés könnyebb részére fókuszál, úgyhogy a kocsikat tette hulladékká. A rozsdás gőzmozdonyokat kint hagyták a szabad ég alatt, ez pedig felkeltette a turisták érdeklődését.


A gőzmozdony rajongói hamarosan ráébredtek, hogy a társaságnak köszönhetően fennmaradtak a ritka mozdonyok. Az országban elkezdték ezeket hozzáférhetővé tenni, de a legtöbb modell eltűnt. Az első megmentett gőzmozdony 1968 szeptemberében hagyta el a roncstelepet, majd az 1970-es években folytatódott a mozdonyok életre keltése.


A kitartó munkának köszönhetően 213 gőzmozdonyt mentettek meg Dai legnagyobb meglepetésére. Az utolsó jármű 2013-ban hagyta el Barry-t. Napjainkban több Barry-ből származó gőzmozdony jár Nagy-Britanniában a kifejezetten számukra fenntartott vonalakon.


RAF (Royal Air Force – Királyi Légierő) Folkingham: Az Egyesült Királysághoz tartózó Lincolnshireben található repülőteret azért nyitották meg 1940-ben, hogy csali legyen, ezért 1944-ig hamis gépek és személyzet működött itt.


A repülőtéren Douglas C-47 Dakota gépek állomásoztak. Ezek a légi járművek a Normandiai Partraszállásnál tettek jó szolgálatot. A bázist 1945 áprilisában visszakapta a RAF az USA-tól, majd 1947-ben bezárták. Ezt követően a Brit Motorverseny Forma 1-es csapata használta a tesztelésekhez.


1959-ben a légierő ismét birtokba vette a területet, hogy itt használják a Thor termonukleáris rakétákat. 1963-ban ismét bezárták, majd mezőgazdasági területként értékesítették. Napjainkban Nelson M. Green & Sons Ltd. tulajdona.


A roncstemetőben Caterpillar bulldózerek, üzemanyag utántöltő teherautók, daruk, traktorok, régi katonai teherautók, és II. világháborús páncélozott járművek tekinthetők meg. Ugyanitt itt található egy DUKW kétéltű jármű, valamint az három helyiség, ahol a Thor rakétákat tárolták.Szovjet tengeralattjárók a Kola Félszigeten: A Nezamenaja Medencében, a Sarkkörön belül, észak Oroszországban található gyűjtemény első darabjai azok az 1970-es években használt katonai tengeralattjárók voltak, amelyek közül sok nukleáris meghajtású. Az 1990-es években némelyik roncsot bezúzták a vízszennyezés miatt, de a Google Earth szerint még legalább hét tengeralattjáró rozsdásodik a vízben.


Egy motorbicikli roncstelep New York állam távoli részén: A New York államban lévő Lockport Eerie Csatornáján belül található régi raktárház egyszer egy Kohl nevű ember tulajdonában állt, 1970-ben. Kohl felvásárolta az olcsó japán motorokat, elhalálozott kereskedők készleteit, a gyűjteményét pedig itt helyezte el.


A férfi 2002-ben, 80 évesen meghalt. Ezt követően egy csak Frank néven ismert vásárló vette meg a helyet, ahol céget alapított. 2010 novemberében a motorbiciklik jó része eltűnt, sokuk a szeméttelepen kötött ki. A motortemetőről először 2010 áprilisában kerültek elő képek.


Bolívia mozdonytemetője: A Salar de Uyuni, a világ legnagyobb só mezeje magasan az Andokban, Bolívia délnyugati részén található. 1888-ban fellendült a helyi bányaipar, ezért brit mérnököket kértek fel arra, hogy építsenek ki egy vasúthálózatot, ami nyúljon le a Csendes Óceánig.


A bányaipar az 1940-es években bedőlt, ezért többé nem volt szükség a vasútra. Sok gőzmozdonyt egyszerűen otthagytak a sós kietlenségben. Mivel se kerítés, se őrök nem vigyáznak a a roncsokra, ezért azoknak a fém alkatrészeit már ellopták.


Oranjemund Gyémánt járműroncstelep: Namibiában található a kisváros, ami a Namdeb társaság kezében van. A társaság összeköti a namíbiai kormányt és a De Beers gyémánt kartellt. A Narancs Folyó torkolatához közeli Oranjemund hatalmas gyémánt tartalékkal rendelkezik, ezért a terület rendkívül szigorú ellenőrzés alatt áll.


Oranjemund hatalmas föld munkagép-flottával rendelkezik. Az itt található roncstemetőben az 1920-as években készült és II. világháborús tankok hevernek. Ezekkel korábban homokot toltak. A cég munkatársai szívesen megmutatják a roncsokat, de fényképezni szigorúan tilos.


A csernobili katasztrófa járművei: Nemcsak az embereket és az épületeket érte sugárzás, hanem a járműveket is, amelyeket a tűzoltáshoz és a kimenekítéshez használtak. Az tragédia óta hatalmas roncstelepeken helyezték el a járművek nagy részét. Ezek egyik legnagyobbja Rassokha-ban található. A járműtemető közepén többségében tűzoltó helikopterek találhatók.


Chatillon erdei autótemető: A belga kisváros mély erdejében négy autótemető található, amelyekben több, mint 500 kocsit rág a rozsda. A legnépszerűbb városi legenda szerint az autótemető a II. Világháború után született, ugyanis az amerikaiak egyszerűen az erdőben hagyták a kocsikat, amiket nem tudtak elszállítani.


Egy másik történet szerint egy elhagyatott roncstelep maradványairól van szó. Az autótemető legtöbb darabját az 1950-es és 1960-as években gyártották és gyűjtött darabok voltak. Az utolsó autótemetőt 2010-ben tisztították meg.


Az Arizona Boneyard repülőgép roncstelep: A Davis-Monthan Légibázison található a 309-ik AMARG Légtér Karbantartó és Megújító Csoport. Az arizonai sivatagból 1430 focipályányi területet elfoglaló járműtemetőben 4200 légi jármű található, amiket négy kategóriába soroltak be.


Az első az 1000-es kategória a megóvott, repülőképes légi járművekre utal. A 2000-es kategóriába az alkatrésznek jó járművek tartóznak. A 3000-es kategóriába a jó állapotban lévő gépek szerepelnek. A 4000-es kategóriába az idejétmúlt, múzeumi darabnak vagy hulladéknak szánt roncsok tartóznak.


A különböző kategóriák mindegyikébe több B-52-es bombázó tartózik. A legendás gépek azt követően kerültek a járműtemetőbe, hogy megszületett az 1991-es fegyvercsökkentési egyezmény Oroszországgal.


(Forrás: noiportal.hu)

Ajánló

Ajánló