Újra divatba jött a vardo



A romáknak köszönhetjük a lakókocsi ősét, amely reneszánszát éli.Gypsy wagonnak és vardónak is nevezzük a cigány lakókocsikat, amelyek az 1800-as években kezdtek teret hódítani maguknak, majd az első világháború után egyre jobban kikoptak a mindennapokból, hogy most reneszánszukat éljék.

Napjainkban sokan döntenek úgy, hogy felújítják a XX. század első felét túlélt darabokat, de van, aki arra vállalkozik, hogy hippi stílusú vardót rak össze, vagy az Airbnb-n hirdeti a franciaországi vardót éjszakánkénti 31 ezer forintért.

A vardo története akkor kezdődött, amikor a Brit-szigeteken élő cigányság az 1800-as évek közepéig még gyalog közlekedett, az estéket pedig sátorban töltötték. Később vidáman felcicomázott, fából készült lakókocsikban éltek.

A cigányok legértékesebb tulajdonát, amit Franciaországban fejlesztettek ki még az 1810-es években, lovak húzták. A vásározó és cirkuszos cigányok miatt a vardo hamarosan Angliában is elterjedt.

2017-re nagyon kevés ősi vardo maradt fenn eredeti állapotban. Ennek oka a nedves brit időjárás és a szú. Azok a kocsik, amelyek túlélték az elmúlt évszázadokat, magángyűjteményekbe és múzeumokba kerültek felújított, vagy felújítás alatt álló állapotban. A modern vardo építők és festők a fennmaradt, eredeti tervek alapján próbálják megépíteni az új vagonokat.

A XIX. század közepén megjelentek azok a vardok, amelyeket beépített fűtéssel, főzési lehetőséggel szereltek fel. Az első világháború után a gépkocsik kezdtek teret hódítani maguknak, ami miatt a 40-es években úton lévő romáknak csak 1 százaléka rendelkezett hagyományos vardóval.

Több vardo azért pusztult el, mert a roma temetkezési hagyományoknak megfelelően, elégették a tulajdonos halála után, annak a többi értéktárgyával együtt. Néhány évtizeddel később a természetbe vágyó városiak keltették új életre a vardókat, amit lakókocsiként, miniházként használnak.

A tölgy-, kőris-, cédrus- vagy fenyőfából készült vardókat főleg családok és nászutas párok megrendelésére építették. A munka fél évtől akár egy évig is eltarthatott. A kocsikat hat fő stílusban különböztetjük meg. Ez alapján a hagyományos változtat a Ledge, a városi a Reading, de az is gyakori volt, hogy az építőjéről nevezték el a vardót.

A Reading Dauton and Sons of Readingről, tehát az eredeti építőjéről kapta az elnevezését, még az 1870-es években. A kite nevű kocsi arról ismert, hogy esztétikus és praktikus, mert a közutakon és a nehezebb terepeken is megállta a helyét. A 10 láb hosszú kite elején és hátulján is kialakítottak egy-egy tornácot, de van rajta tetőablak és bonyolult oroszlánfejes vízköpő is.

A cigány lakókocsikra díszes, hagyományos roma jelképeket festettek. Voltak vagonok, amelyeket kutyás, lovas, madaras, oroszlános, virágos, szőlős fafaragásokkal díszítettek. Ezeket aranyfüsttel vagy festékkel hangsúlyozták ki.

Az interneten eladásra kínált, de felújításra szoruló vardo is található, aminek ára 12 ezer dollár (nagyjából 3,5 millió forint). Ez az összeg nagyjából ugyanannyi, mint egy 3D nyomtatott házé. A cigány lakókocsi reneszánszát bizonyítja az is, hogy több olyan vardo található a piacon, amely hipsztereket célzó kávézóként üzemel.

(Forrás: divany.hu)

 

Ajánló

Ajánló