A Porco Rosso Mijazaki Hajao egyik legjobb alkotása



Öt anime, amit mindenképpen látnod kell a híres rendezőtől!Porco Rosso - A mesterpilóta (Porco Rosso/Kurenai no Buta, 1992): A film címe szó szerint azt jelenti, hogy Karmazsin Disznó. Ő egy első világháborús, olasz vadászpilóta-veterán, aki a harcok közben légi kalózokra vadászik az Adriai-tengeren. Amikor egy nap lelövi az égről egy amerikai riválisa, akkor kénytelen megjavítani a repülőgépét, amiben egy fiatal mérnöknő lesz a segítségére.

A Porco Rosso tartalmazza a rendezőre jellemző elemeket (repülés iránti szenvedély, erős és fiatal női karakter, alakváltó hős), mégis ez lehet Mijazaki legkönnyebben élvezhető filmje, ami tulajdonképpen egy akció-kalandfilm, ami Indana Jones korábbi részeihez hasonlóan találja meg a romantikát a XX. század első felében.

Totoro – A varázserdő titka (My Neighbor Totoro/Tonari no Totoro, 1988): Egy régi vidéki házba költözik az apjukkal két kislány, Satsuki és Mei, hogy közelebb legyenek a kórházban betegeskedő édesanyjukhoz. A gyerekek hamarosan rájönnek, hogy a házban apró szellemek élnek, az erdőben pedig egy nagy és barátságos lény lakik.

Mijazaki egyik legjobb rendezése a Totoro, ami világszerte ismertté tette a rendező és a Ghibli nevét. A film elég visszafogott, hiszen annak ellenére, hogy vannak benne furcsa alakok, mégis azt be lehet tudni a gyerekek élénk fantáziájának. Emellett konfliktus csak a film utolsó harmadában van. Ugyanakkor a Totoro karaktereit elképesztő energiával animálták, maga a film pedig egy csodás történet a gyerekkori ábrándokról.

A vadon hercegnője (Princess Mononoke/Mononoke-hime, 1997): Asitaka, az emisi törzs hercege legyőz egy démon által megszállt vaddisznót, amikor az a népére támad. Ennek következményeként átok száll az egyik karjára, ami ugyan szupererőt ad neki, de ugyanakkor felemészti az életerejét, ezért Asitaka elindult a feudális, de fantasztikus Japánból nyugatra, hogy megoldást keressen a problémájára.

Hamarosan egy elég összetett konfliktusban találja magát, ami leginkább a nők által uralt, lőfegyvereket gyártó falu és a közeli erdő állati istenségei között zajlik. Az utóbbi oldalhoz tartozik egy San nevű fiatal lány, akit farkasok neveltek fel.

Mijazaki alkotásai közül A vadon hercegnője az egyik, amit a kritikusok jelentős százaléka a rendező legjobb alkotásaként tart számon. Az egész estés anime a történetvezetés szempontjából sorolható Mijazaki legerősebb alkotásai közé.

A cím egy kicsit félrevezető, mert valójában nem San a főszereplő, de még csak Asitaka sem, aki általában kívülállóként, objektíven szemléli az eseményeket, ugyanis valójában ennek a történetnek nincs igazán főszereplője.

A film erőssége éppen az, hogy úgy mutatja be a féltucatnyi emberi és állati frakció minden karakterét, hogy a néző nem is tudja eldönteni, hogy melyik oldalnak adjon igazat. Ennek hála A vadon hercegnője ritkán látott pártatlansággal mesél az emberi civilizáció terjeszkedése és a természet megóvására tett kísérletek problémás összeegyeztetéséről. Ugyanilyen elfogulatlansággal mesél az női emancipációról és az animékben gyakran előkerülő bosszúvágyról, amit ebben a történetben szó szerint bekebelezi a karaktereket.

Ponyo a tengerparti sziklán (Ponyo on the Cliff by the Sea/ Gake no Ue no Ponyo, 2008): Miután a tengeri hal, Ponyo, találkozik egy kisfiúval, Sousukéval, elhatározza, hogy szeretne emberré változni. Ezt azonban nem könnyű kivitelezni, ugyanis egyfelől ára van, másfelől Ponyo varázsló apja, aki korábban ember volt, nem támogatja a fia ötletét.

A vándorló palota (Howl's Moving Castle/ Hauru no Ugoku Shiro, 2004): A kalapkészítéssel foglalkozó Sophie egy olyan világban él, ami leginkább a XX. századra emlékeztet. A lány egy nap vénséges öregasszonnyá változik, miután elátkozza őt a Puszták Boszorkánya. Ezután Sophie útnak indul, aminek során véletlenül rátalál a híres varázsló, Howl lábra kélt otthonára, aminek bejárónője lesz.

(Forrás: hu.ign.com)

Ajánló

Ajánló