Szovjet tengeralattjárókat hagytak a Kola Félszigeten



Elhagyatott járművek.Szovjet tengeralattjárók a Kola Félszigeten: Oroszországban, a Nezamenaja Medencében, a Sarkkörön belül találhatóak az elhagyatott szovjet tengeralattjárók, amelyek között fellelhetők azok az 1970-es években használt katonai tengeralattjárók, amelyek közül sok nukleáris meghajtású.

Azért hagyták egyszerűen az elhagyatott Kola Félszigeten, mert a szovjet hajógyárak azzal foglalkoztak, hogy teljesítsék az új megrendeléseket és összegyűjtsék a régieket. Mivel erre a területre tilos az engedély nélküli belépés, ezért csak korlátozott mennyiségű információt tudni a helyről.

A hírek szerint az 1990-es években néhány roncsot bezúztak a vízszennyezés miatt, de a Google Earth alapján még minimum hét tengeralattjáró ázik a vízben.

Oranjemund Gyémánt járműroncstelep: A namíbiai kormányt és a De Beers gyémánt kartellt összekötő Namdeb társaság tulajdonában áll a kisváros, Oranjemund a Narancs Folyó torkolatához közel. Mivel a település komoly gyémánttartalékkal rendelkezik, ezért a terület különösen szigorú ellenőrzés alatt áll.

A fegyveres őrök folyamatosan járőröznek, és csak azt engedik át a reptér forgóajtaján, aki engedéllyel rendelkezik. Ha pedig kiderül, hogy valaki jogosulatlanul gyémántot birtokol, az 15 évre börtönbe kerül.

Oranjemund olyan hatalmas föld munkagép-flottával rendelkezik, hogy az a világon a második legnagyobb az USA hadserege után. Amikor egy jármű belép a területre, akkor az többé nem távozhat onnan. Ennek oka az, hogy ezzel is a gyémántcsempészetet akarják megakadályozni.

Az itt található roncstelepen azok az 1920-as években készült és II. világháborús tankok hevernek, amelyekkel korábban homokot toltak. A cég munkatársai szívesen megmutatják a roncsokat, de fényképezés tilos.

Nouadhibou Hajótemető: A közel 100 ezer lakosú Nouadhibou kikötőjének széles öble kiváló a hajók számára, ráadásul ott találhatóak a legjobb halászó helyek. A helyiek a vasércet a kikötőn keresztül exportálják.

Az 1980-as években az emberek elkezdték az öbölben hagyni a lepusztult hajókat, köztük egyszerű halászhajó,t de luxus vízi járművet is. A sekély vízben rozsdásodó hajók egyik legnagyobbika a 2003-ban zátonyra futott United Malika, ami régen rengeteg halat szállított.

A United Malika 17 fős legénységét a haditengerészet mentette meg. A hajót 2003 óta senki se használta. Miután további intézkedéseket vezettek be a lerakodások megakadályozása érdekében, ezért megnőtt az elhagyatott hajók száma.

A roncsokat ma a halak használják ivóhelyként, valamint a halászok sokszor a félig elsüllyedt hajók között feszítik ki a hálójukat. A kormány azt fontolgatja, hogy a hajókat mesterséges zátonyként fogják használni a mélyebb vizekben.

Az Arizona Boneyard repülőgép roncstelep: A Davis-Monthan Légibázison található a 309-ik AMARG Légtér Karbantartó és Megújító Csoport. Az arizonai sivatagból 1430 focipályányi területet elfoglaló roncstelepen 4200 légi jármű található, melyek összértéke kb. 35 milliárd dollár.

A világ legnagyobb légierő temetőjét négy részre osztották fel. Ezek közül az első az 1000-es kategória, ami a megóvott, repülőképes légi járművekre utal. A 2000-es kategóriába az alkatrésznek jó járművek tartóznak. A 3000-es kategóriába a jó állapotban lévő gépek szerepelnek. A 4000-es kategóriába az idejétmúlt, múzeumi darabnak vagy hulladéknak szánt roncsok tartóznak.

A különböző kategóriák mindegyikébe több B-52-es bombázó található. Ezek a legendás gépek akkor kerültek ide, amikor megkötötték az 1991-es fegyvercsökkentési egyezményt Oroszországgal.

A roncstelep azért Arizonában található, mert a száraz klímája valamennyire megóvja a járműveket a pusztulástól. Az AMARG számára ez fontos, ugyanis nem akarják feleslegesen elpazarolni a kormány pénzét, sőt, még keresnek is azzal, hogy alkatrésznek eladják a leselejtezett légi járműveket. Természetesen a bevételt az is növeli, hogy a turisták idegenvezetővel nézhetik meg a roncstelepet.

(Forrás: noiportal.hu)

Ajánló

Ajánló