Ezekkel a feltételekkel ért véget az írósztrájk!



Miben sikerült megegyezniük a feleknek?A mesterséges intelligencia: Semmit sem írhat vagy írhat át az MI, valamint az azzal generált szöveg nem minősülhet írói alapanyagnak az alapszerződés szerint. Az írók azonban dönthetnek úgy, hogy használják az MI-t, ha ezt a stúdió jóváhagyja, illetve az író betartja az ezzel kapcsolatos cégen belüli szabályzást.

Azt viszont nem várhatják el az írótól, hogy mesterséges intelligenciát használó szoftvert (pl. ChatGPT) alkalmazzon az íráshoz. A stúdiónak arról is szólnia kell, ha olyan alapanyagot ad az íróknak átdolgozásra, ami mesterséges intelligenciával készült.

A streamingből származó részesedések: A streamingből származó részesedések esetében azok után a nagyobb költségvetésű sorozatok és filmek után, amelyek sikeresek valamelyik streamingszolgáltatón (a tartalmak többsége belefér a „nagyobb költségvetésű” kategóriába), bónusz illeti meg az írókat.

Azonban azok a sorozatok és filmek esetében, amelyeket eredetileg nem streamingre szántak, nem keletkezik új profit. Ami viszont a streamingre készült tartalmakra vonatkozik, ha az (amerikai) előfizetők legalább 20%-a megnézi azokat az első 90 napban a premiert követően, vagy az első 90 napban bármely más évben (pl. ha újra feltesznek egy filmet vagy sorozatot), akkor az írókat epizódonként 9 000-16 400 dollár, filmenként pedig 40 500 dollár illeti meg (ha az utóbbi költségvetése legalább 30M dollár volt). Ez az új rendszer 2024. január 1-jétől lép életbe.

Az írói csapatok: Az írók, akik legalább egy társsal együtt dolgoznak is új elszámolás szerint lesznek alkalmazva a jövőben. A szerződés szerint a csapat minden tagja írói kreditet kap azért, hogy mindenki jogosult legyen egészségbiztosításra. Emellett, ha egy csapat dolgozik egy tévésorozaton, akkor mostantól a teljes heti minimum szerint számolják a hozzájárulás mértékét, és nem annak felével, ahogyan azt eddig tették.

A forgatókönyvírók kompenzálása: A forgatókönyvírók esetében történt legnagyobb változás az, hogy a nagy többségüknek esélyük lesz egy „második lépésre” (egy új forgatókönyv-változat írására), vagy kifizetik azért, hogy legalább egyszer újraírjon egy forgatókönyv-tervezetet.

Emellett a kifizetések határideje is megváltozik: azok a forgatókönyvírók, akik a WGA által meghatározott minimumnak legalább a kétszeresét keresik, a fizetésük felét már a munka elején megkapják.

Amennyiben az első változat nem készül el kilenc hét alatt, akkor további 25%-ot kell kifizetniük a stúdióknak. Az utolsó 25%-ot az első változat leszállításakor kapják meg az írók. A streamingre gyártott tartalmakon dolgozó írók 18%-kal magasabb minimum fizetést kapnak, ami egy legalább 30M dolláros költségvetésű film esetében 100 000 dollár.

Ha ezt összevetjük azzal a részesedéssel, amit a nemzetközi piacokból származó bevételek után kapnak, akkor három év alatt a legnagyobb streamingszolgáltatók esetében akár 216 000 dollár is ütheti a fogatókönyvírók markát.

Az írói szobák: Az új megállapodás értelmében az írói szobákban mostantól a sorozat évadának hosszától függően kell alkalmazni az írókat, méghozzá minimum hatot. Minden sorozathoz legalább három író-producert kell felvenni (ebbe beletartoznak a már tapasztaltabb tagok, valamint showrunner is), és rajtuk kívül jöhetnek a kezdő(bb) írók: hatrészes sorozat esetében három, hét-tizenkét epizódnál legalább öt, tizenhárom részes vagy feletti szériánál legalább hat író.

Az új szabály értelmében minimum két író-producert legalább 20 hétig kell alkalmazni a showrunner mellett a forgatás alatt (így akarnak utánpótlást képezni a showrunnerekből). A sorozatok esetében, amelyeket úgy fejlesztenek, hogy a gyártásuk még nem kapott szabad utat, legalább három írót kell alkalmazni, legalább tíz egybefüggő héten keresztül.

Emellett, ha a sorozat zöld utat kap, akkor legalább kettő író-producernek folytatnia kell a munkát a produkciós fázisban is, tehát nem cserélhetik le az egész csapatot.

(Forrás: hu.ign.com)

Ajánló

Ajánló