Nyolc érv amellett, hogy Byoumba utazzunk

A Kairótól alig másfél órára fekvő Fajjúm oázisban található hely minden turistaigényt kielégít.Nem velünk van a baj, ha ismeretlenül cseng Byoum neve, hiszen az egyiptomi nyaralással kapcsolatban ritkán hallani a Fajjúm oázisában fellelhető területről, ahova mindenkinek érdemes lenne elutaznia, aki szeretné megismerni Egyiptomot.

A Kairótól alig másfél órára található Byoum neve az ősi egyiptomi nyelv örököse, a kopt szerint azt jelenti, hogy a „tó”, ami kevés információ ahhoz, hogy azonnal kedvet kapjunk ahhoz, hogy nyáron ellátogassunk ide, ám a következő érvek elég meggyőzőek lesznek.

Történelmi korok egy fedél alatt: Ha rajongunk a történelemért, akkor Fajjúm egy igazi kincsesbánya, hiszen nem egy kor emlékeit tekinthetjük meg, hanem úgy érezhetjük magunkat, mintha időutazáson vennénk részt.

A történelem itt a fáraókkal kezdődik, de görög-római idők, a kopt és az iszlám korszak emlékei is felfedezhetőek. Byoumban található például III. Amenemhat piramisegyüttese, ami az időszámításunk előtti XIX. századból származik, de Karanis (Kom Osim), az egyik legnagyobb görög-római város egy-két romos temploma, római fürdője, múzeuma, sok agyagedény és ékszer is fellelhető a területen.

Ízek: Az utazás a lelket és az elmét táplálja, ám valamit enni is kell, ha nem akarunk kifogyni az energiából. Fajjúm keleti ételei közül a legismertebb és legkedveltebb a kacsa vagy a galamb, illetve a többnyire fekete mézzel (melasszal) fogyasztott fetír (egyiptomi palacsinta).

Aktív kikapcsolódás: Ha a nyaralást szeretjük aktívan tölteni, akkor itt nem győzünk válogatni a programok közül. Választhatjuk például a lovaglást, a sivatagi szafarit, a madárlest, a homokszörföt, az agyagozást, és sok mást. Az első agyagműhelyt, aminek sokan a csodájára járnak, a svájciak alapították a XX. században.

A művészek és művészetszeretők oázisa: Az 1970-es évek elején alapított agyagműhely és keramikusiskola, illetve Tunisz falu mesésen színes utcái önmagukban felérnek egy művészeti alkotással. Ha ez nem elég, akkor alig öt percre Byoumtól korongozni is megtanulhatunk.

Nyugalom a küszöbön túl: Aki Kairóban szeretne kiszakadni a város zajából egy hétvégére, esetleg több napra, az tudja, hogy elég Fajjúmba mennie, ahol érintetlen természet, gazdag kultúra gondoskodik a nyugalomról. A XXI. századi kényelmet a négycsillagos Orascom hotel biztosítja.

Igazi környezetében figyelhetünk meg egy csomó állatot: Az álomszép tájban rengeteg honos és költöző madár figyelhető meg, de láthatunk itt sólymokat, sasokat, fehér gazellákat és rókákat is. A Vádi Rajan nemzeti parkban még ennél is több állat él.

Lélegzetelállító látvány: Ha reggel az első dolog, amit meglátunk, a Birket Qárun, a Karun-tó, akkor biztosra vehetjük, hogy semmi sem fogja elrontani a hangulatunkat.

Csodás ösvények és kemping-lehetőségek: Ha egyiptomi kempingezést vagy túrázást tervezünk, akkor Fajjúm a tökéletes célállomás, hiszen itt egy köpésre található a Vádi el-Hitán. Ugyancsak itt fedezhető fel az UNESCO világörökségi listáján szereplő Bálnák völgye, ahol fosszíliák és csontvázak állítanak emléket annak a korszaknak, amikor a terület a Tétisz-tenger feneke volt.

A régészeti leletek mellett adrenalinnövelő kirándulásokra indulhatunk a sivatagba, majd éjjel, a csillagos ég alatt, tábortűz mellett pihenhetünk meg.