Karácsonyi pénzszórás



Miért költünk egy kisebb vagyont az ünnep miatt?Indul az adventi időszak, ami miatt a gyakorlatiasabbak költségvetést készítenek, hogy lássák, hogy mennyi pénz megy el ajándékokra, menüre, dekorációra, esetleg a két rokon közötti utazásra. A karácsony azonban még így is pénzrabló ünnep, mert valamiért úgy érezzük, hogy most szórni kell a pénzt, ráadásul olyan ajándékokat is megveszünk, amiről süt, hogy csak azért vettük, mert nem volt ötletünk, de muszáj az illetőnek adni valamit.

A karácsonyi költekezésnek számos oka lehet, de a legkézenfekvőbb a neveltetés, ami belénk sulykolta, hogy karácsonykor ajándékot kell vásárolni, ennek pedig túlzott költés lesz a vége, emiatt fontos tudni, hogy milyen tényezők hatnak ránk tudat alatt.

Gondoljuk át, hogy gyerekkorunkban hogyan zajlott le a karácsony, mennyire volt fontos az ajándék, egyáltalán volt pénzünk meglepetést venni? Azt is idézzük fel, hogy a megvett ajándék kifejezte-e a szeretetet!

Ha megválaszoltuk ezeket a kérdéseket, akkor az meghatározza, hogy hogyan állunk hozzá az ünnepi vásárláshoz, mert a gyerekkorban látott minta nemcsak látható szinten befolyásolja a viselkedésünket, hanem a jelképek belénk égtek, és felnőttként is ezek lépnek működésbe.

Ha a szüleink a szeretetüket, bűntudatukat, gondoskodásukat, jutalmat ajándékban fejezték ki, akkor nagy az esélye annak, hogy mi is így kommunikáljuk az érzéseinket. Ez a hozzáállás vehet rá arra, hogy túl nagy, túlzó ajándékot vegyünk. Ez akkor is így van, ha gyerekként vágytunk egy ajándékra, ám azt nem kaptuk meg, most viszont felnőttként a saját pénzünkből megvehetjük, amit akarunk.

A fogyasztói szokásainkat tehát meghatározza a gyerekkor, a múlt, ám a jelen is, hiszen a vásárlási szokások attól is függnek, hogy mennyire vagyunk racionálisak, megfontoltak, kontrolláltak, impulzívak.

A vásárlásnál jelentős tényező, hogy mennyire szeretünk szerezni, és milyen mértékben dolgozik a szervezetünkben a dopamin, ami folyton az újdonságok felé hajt. Emellett az sem elhanyagolható, hogy hogyan viszonyulunk a pénzhez, megtanultunk-e gazdálkodni, mennyire tudunk tervezni, milyen vásárlási szokásaink vannak, illetve az sem mindegy, hogy mennyi időt töltünk a tévé előtt.

A tévézés mennyiségének növekedésével egyre materiálisabbak lesznek az értékeink, mert a reklámok azt beszélik be, hogy azok az emberek boldogok és sikeresek, akik szépek, és a holmijuk is mesés. Ez túlzott fogyasztásra vehet rá.

A hangulatunk, érzéseink és a vágyaink is sokat nyomnak a latba. Ezek egy része a plázán kívülről érkeznek, de nem mindegy, hogy belépve mi fogad minket, mert az befolyásolhatja ezeket. Eleve hatással van ránk a környezet. A boltok elrendezése, színe, szaga, a tárgyak tapintása, a körülöttünk lévő emberek mind-mind befolyásolják a vásárlási vágyunka.

A pszichológusok azt is kiderítették, hogy a színek befolyásolják, hogy mennyit költünk egy adott helyen. A piros ruhás pincérnők például több borravalót kapnak a férfiaktól, míg az eBayen erősebben licitálunk, ha ez a szín köszön vissza.

Ennek oka az, hogy a piros, ami a karácsony egyik alapszíne, növeli az izgalmat, az agressziót, ezért a vásárlásra is jobban biztathat. A másik ilyen árnyalat a zöld, ami az optimizmus, gazdagság, szerencse színe, ez természetesen megint költekezésre hajlamosít.A színek mellett a zene is hatással van ránk. A jutalom, öröm, élvezet dallamai pillanatok alatt megváltoztatják a hangulatunkat, csökkentik a stresszhormon szintjét, míg a dopaminét növelik.

A kutatások eredménye szerint a romantikus zene arra vesz rá, hogy többet költsünk virágra, Vivaldi drágább bor vásárlására biztat, a lassú zene pedig arra, hogy étteremből rendeljünk, vagy több és nagyobb ajándékot vegyünk, mert nosztalgikus hangulatba kerülünk.

A boltba belépve meghalljuk a remek zenét, a termékek vonzóbbak, az eladók kedvesebbek lesznek a szemünkben. Ha nagyon tetszik a zene, akkor tovább időzünk a boltban, ami együtt jár azzal, hogy több pénzt hagyunk ott, de ez nem jelenti azt, hogy a karácsonyi zene a siker kulcsa, mert sok embert kifejezetten idegesít az andalító muzsikaszó. Ez lehet az oka annak, hogy a karácsonyi zene hatására inkább kevesebbet költünk, mint máskor.

Az illatok is befolyásolnak, mert előhívják a régi emlékeket, hangulatokat. A fenyő illata a boldogságra, nosztalgiára emlékeztet, és így megint csak túlzott költekezésre biztat. A szakértők úgy gondolják, hogy bizonyos illatok, mint a bőr, vanília, citrom képes rávenni, hogy tovább maradjunk a cipőboltokban, míg a gyümölcsös illatok a ruhaüzlethez láncolhatnak. Ráadásul, ha egy illatot jól választottak meg, akkor a termékeket is jobbnak ítéljük.

A kutatások szerint a tapintás is remek csapda, mert hajlamosak vagyunk megvenni azt a terméket, amelyhez hozzáértünk. Ez az oka annak, hogy a legtöbb boltban meg kell fognunk az árut, ha alaposabban meg akarjuk nézni.

A tapintás hatása annyira erős, hogy a megfogott tárgytól különböző termékek értékelésére is hat, mégpedig úgy, hogy hajlandóak vagyunk többet költeni arra, ami az érzékeinknek kellemes.

Mivel a kezünket a szemünk irányítja, ezért a szakértők szerint a szemmagasságba tett termékeket, illetve a tőlük jobbra elhelyezkedőket, sokkal gyakrabban fogdossuk, de csak akkor, ha jobbkezesek vagyunk.

Végezetül a tömeg is hatással van arra, hogy mennyit költünk. Ha túl sok ember tartózik egy boltban, akkor úgy fogjuk érezni, hogy rengetegen akarják ugyanazt megvenni, amit mi, ez pedig stresszes helyzetet szül, ami különösen veszélyes karácsonykor.

(Forrás: divany.hu)

 

Ajánló

Ajánló