Öt dolog, amit talán még nem tudsz Az utolsó cserkészről



Érdekességek a 30 éve bemutatott akciófilmről.Shane Black fizetése két hónapig tartotta a rekordot: Az alig 30 éves Shane Black lett Hollywood legjobban fizetett forgatókönyvírója, köszönhetően annak, hogy a Warner 1,75 milliót fizetett neki a forgatókönyvéért.

A rekordot két hónapig őrizhette, ugyanis 67 nappal később Joe Eszterhas elhódította tőle a címet, miután az Andy Vajna tulajdonában álló Carolco 3 millió dollárt fizetett neki a friss munkájáért, amiből a híres Elemi ösztön készült.

Az első vázlatban a detektív társa egy kisfiú volt, nem pedig egy focista: Az eredeti forgatókönyvbe Shane Black nem egy korábbi focistát tett meg a kiégett, lecsúszott, de a szakmájához nagyon értő nyomozó társául, hanem egy nagyszájú, rámenős gyereket, akinek minden vágya, hogy nyomozó legyen. Bár Az utolsó cserkészben a nyomozó-gyerek felállás nem valósult meg, azt Black később bepótolta a Rendes fickókban, és némileg a Vasember 3-ban.

A forgatókönyvet Shane Black egy kétéves magánéleti krízise alatt írta meg: Bár a Halálos fegyver miatt Shane Black már az egyik legnagyobb reményű írónak számított Hollywoodban, mégis a film sikere után visszavonult, aminek egyaránt megvoltak a magánéleti és szakmai okai.

Akkoriban hagyta el ugyanis élete első nagy szerelme, ami akkora szívfájdalmat okozott neki, hogy önsajnálatában semmi máshoz nem volt kedve, csak ahhoz, hogy olcsó ponyvákat olvasson, a barátaival bandázzon, elmenjen Mexikóba és dohányozzon.

Ez a két év keserűség azonban jól jött ahhoz, hogy megszülessen Az utolsó cserkész forgatókönyve, ugyanis amikor 1989 végén Black végre visszatért a munkájához, akkor részben beledolgozta a keserűségét és az önsajnálatát Hallenbeck karakterébe, akit aztán Bruce Willis keltett életre.

A forgatókönyv ára pár nap alatt több mint a háromszorosára ment fel: A Foxnak ajánlotta fel legelőször a kész forgatókönyvet Shane Black, majd néhány nap gondolkodás után a stúdió 850 ezer dollárt ajánlott érte.

A versenybe azonban beszállt a Geffen, majd hamarosan a Carolco és a Tri-Star is, aminek hatására az első ajánlat 2 és fél millió dollárra kúszott fel két nap alatt. A Carolco és a Tri-Star által ajánlott összeget Black mégsem fogadta el, ugyanis inkább az időközben jelentkező Warnerrel kötött üzletet, annak ellenére, hogy ők csak 1,75 millióért akarták megvenni a forgatókönyvet.

Az író meglepő döntését Joel Silver neve magyarázta, ugyanis Black már ismerte őt a Halálos fegyver miatt, így biztos volt abban, hogy a producer tökéletesen érti majd az elképzeléseit, valamint bízott a Warnerben, hisz már dolgoztak együtt, igaz akkor is akadtak nézetkülönbségeik.

A korábbi munkakapcsolat tehát elég volt ahhoz, hogy Black nemet mondjon a komolyabb összegre. Az író később így magyarázta a döntését:

„A mondás szerint jobb az a Sátán, amelyiket már ismered, mint az a Sátán, akit még nem ismersz.”

Nem csak a forgatás, az utómunka is nehéz folyamat volt: Nemcsak a forgatás, hanem az utómunka is tele volt nehézségekkel. A legnagyobb problémát az okozta, hogy Tony Scott szinte feldolgozhatatlan mennyiségű anyagot rögzített, leginkább azért, mert egyszerre több kamerával rögzítettek minden jelentet.

Ugyan a stáblistáján három vágó nevét tüntették fel, mégis állítólag minimum négyen dolgoztak az anyagon. Ezzel kapcsolatban Mark Helfrich elmondta, hogy soha korábban nem találkozott olyan mennyiségű munkaanyaggal, mint amilyen Az utolsó cserkész volt, Mark Goldblatt pedig egyenesen kijelentette, hogy fájdalmas folyamatként élte meg a vágás felügyeletét.

Végül a kétszeres Oscar-jelölt, korábban a Tango és Cash-t is megmentő Stuart Baird segítségét kérték. Amellett, hogy neki meg kellett küzdenie a kegyetlen mennyiség anyaggal, még az első tesztvetítések negatív fogadtatásával is szembesülnie kellett, ami után úgy kellett javítania a filmen, hogy az a szigorú, NC-17-es korhatár-besorolásból az egy szinttel kedvezőbb R-kategóriába kerüljön.

(Forrás: hu.ign.com)

Ajánló

Ajánló