Nepalban található a világ egyik legveszélyesebb repülőtere



Ismerd meg a világ legextrémebb repülőtereit!Tenzing-Hillary Airport – Nepal: Eredetileg Lukla Repülőtérnek hívták a később Tenzing-Hillary Airportra átnevezett nepali repülőteret, hogy így tisztelegjenek az első hegymászók előtt, akik felértek a Mount Everest csúcsára.

A nepáli Luklában található repülőtér elsősorban azt a több ezer hegymászót szolgálja, akik remélik, hogy nekik is sikerül a csúcshódítás. Ugyanakkor nemcsak a hegymászás, hanem repülőtér is tartogat veszélyeket, méghozzá a nagy szelek és az extrém felhőtakarók miatt.

A legnagyobb kihívást azonban mégsem ezek a tényezők jelentik a pilóták számára, hanem a kifutópálya, aminek egyik vége egy nagyon magas terepen található, ám a másik végén nem a mesés tengerpart, hanem egy kétezer lábnyi lejtő található. A repülőtéren már sok baleset történt, a legutóbbi 2012. október 12-én.

Toncontin Nemzetközi Repülőtér – Honduras: A világ legveszélyesebb és leghírhedtebb repülőtere Honduras fővárosában található. Az 1934-ben nyitott repülőtéren már több baleset történt, köztük a 2008-as ütközés, amelyben öt utas halt meg.

A Toncontin Nemzetközi Repülőtér még abban a korban készült, amikor a repülők nem voltak olyan erősek, mint ma, így nem igényeltek hosszabb kifutópályát, ami itt 7 láb magasan, egy hegyekkel körülvett völgyben található.

A helyet még veszélyesebbé teszi, hogy ugyanazt az egyetlen pályát használja minden le- és felszálló repülőgép, ami még jobban megnöveli a kockázatot. Ennek ellenére naponta indulnak és érkeznek olyan hatalmas gépek, mint például a Boeing 757-es.

Courchevel Repülőtér – Franciaország: A francia Alpokban található Courchevel, ami Európa legismertebb síelő helye, ám a város mégsem erről híres, hanem inkább a hegyekben, bizarr helyen található, elképesztően magas, repülőteréről, ami szerepelt A holnap markában című James Bond filmben is, amiben az látható, hogy a 007-es ügynök landol a nagyon veszélyes kifutópályán.

Gibraltár Repülőtér – Gibraltár: Amellett, hogy a világ egyik legforgalmasabb repülőtere a gibraltári, még a legveszélyesebb is, ugyanis a folyosója a város fő utcáján halad keresztül. Ha egy repülőgép fel- vagy leszáll, akkor a közlekedés megáll. Szinte csoda, hogy még soha nem volt nagy baleset a Gibraltár Repülőterén, és remélhetőleg ez így is marad.

Ice Runway – Antarktisz: Az extrém időjárási körülmények teszik veszélyessé az antarktiszi Ice Runwayt, ahol a pilótáknak nagyon oda kell figyelniük a kifutópálya küllemére és a repülőtér elhelyezkedésére.

Az itt található kifutópálya az egyike a három legnagyobb felszállóhelynek, amit arra használnak, hogy utánpótlást és kutatókat szállítsanak az antarktiszi McMurdo Állomásra. Ahogy arra a névből következtetni lehet, a pálya nincs leaszfaltozva, így az csak egy hosszan kinyúló, gondosan ledöngölt jég és hó nyúlvány.

Mivel a kifutópályának bőven van helye, ezért még a hatalmas méretű repülőgépek is elég könnyen landolhatnak. Az igazi kihívás az, hogy a pilótának biztosnak kell lennie abban, hogy a légi jármű és a rakomány súlya nem töri fel a jeget és nem ragad bele a puha hóba.

Ha a kifutópálya jege felreped, akkor a gépeket átirányítják a Pegasus Fieldre, vagy a Williams Fieldre, ahol két leszállóhely várja a pilótákat.

Madeira Repülőtér – Portugália: Amikor 1964-ben megnyitották a Madeira Repülőteret, akkor a két fő kifutópálya hossza csak 5250 láb volt. Egy 1977-es szörnyű baleset után, amelyben egy landoló Boeing 727-es áttört egy kőhidat és a tengerpartra zuhant, meghosszabbították az egyik kifutót 655 lábnyival.

A 2000-es évek elején még jobban meghosszabbították a kifutópályákat, amik most már átnyúlnak a tengerparton, ezért oszlopokkal támasztották meg. Ennek ellenére a mai napig kihívás még a legtapasztaltabb pilótáknak is a landolás, mert a repülőgépet egyenesen a hegycsúcsnak kell irányítani, majd a megfelelő időben gyorsan helyes irányba kell dönteni, nehogy nekimenjenek a hegycsúcsnak.

(Forrás: noiportal.hu)

Ajánló

Ajánló