A világ legextrémebb repülőterei



Ismerd meg a legérdekesebb reptereket, ahol egyáltalán nem veszélytelen a le- és felszállás!A világ tele van biztonságos repülőterekkel, ám most azokat ismerheted meg, ahol komoly tudásra van szükségük a pilótáknak a biztonságos le- és felszálláshoz.

Barra Nemzetközi Repülőtér – Skócia: Ez a világ egyetlen olyan repülőtere, ami egyben tengerpart is, ugyanis a fel- és leszállások egy homokos parton történnek, ahol emberek sétálhatnak, amikor éppen nem jön egy repülő.

Madeira Repülőtér – Portugália: Amikor 1964-ben megnyitották a Madeira Repülőteret, akkor a két fő kifutópálya hossza csak 5250 láb volt. Egy 1977-es szörnyű baleset után, amelyben egy landoló Boeing 727-es áttört egy kőhidat és a tengerpartra zuhant, meghosszabbították az egyik kifutót 655 lábnyival.

A 2000-es évek elején még jobban meghosszabbították a kifutópályákat, amik most már átnyúlnak a tengerparton, ezért oszlopokkal támasztották meg. Ennek ellenére a mai napig kihívás még a legtapasztaltabb pilótáknak is a landolás, mert a repülőgépet egyenesen a hegycsúcsnak kell irányítani, majd a megfelelő időben gyorsan helyes irányba kell dönteni, nehogy nekimenjenek a hegycsúcsnak.

III. Gustaf Repülőtér – Saint Barthélemy: Nagyon veszélyes a III. Gustaf Repülőtér a karibi Saint Barthélemy szigeten, ahol a pilóták és az utasok is nagy veszélynek vannak kitéve, ugyanis elképesztően keskeny az a folyosó, ahova a kifutópályát építették. Emellett a kifutó rendkívül közel van a lejtő, így fennáll annak a veszélye, hogy landoláskor az óceánba csúszik a repülő.

Juancho E. Yrausquin Repülőtér – Saba Sziget: A csodás karibi szigetre nem könnyű az érkezés, ugyanis a Juancho E. Yrausquin Repülőtér kifutópálya hossza csupán 1300 láb, ráadásul körülötte magas sziklák magasodnak és még egy meredek, egyenesen az óceánba vezető, lejtő is veszélyes közelségben található. Mindezért ez a világ egyik legveszélyesebb repülőtere.

A pilótának muszáj pontosan felmérnie a helyzetet a le- és felszálláskor, mert ha téved, akkor annak tragikus következményeként a mélybe zuhanhat. Ennek tudatában nem csoda, hogy a nagyobb gépek pilótái nem szívesen használják ezt a repülőteret, ahol még egy kisebb, például Cessna típusú géppel is trükkös a landolás, főleg akkor, ha még az időjárás sem kedvező.

Gibraltár Repülőtér – Gibraltár: Amellett, hogy a világ egyik legforgalmasabb repülőtere a gibraltári, még a legveszélyesebb is, ugyanis a folyosója a város fő utcáján halad keresztül. Ha egy repülőgép fel- vagy leszáll, akkor a közlekedés megáll. Szinte csoda, hogy még soha nem volt nagy baleset a Gibraltár Repülőterén, és remélhetőleg ez így is marad.

Ice Runway – Antarktisz: Az extrém időjárási körülmények teszik veszélyessé az antarktiszi Ice Runwayt, ahol a pilótáknak nagyon oda kell figyelniük a kifutópálya küllemére és a repülőtér elhelyezkedésére.

Az itt található kifutópálya az egyike a három legnagyobb felszállóhelynek, amit arra használnak, hogy utánpótlást és kutatókat szállítsanak az antarktiszi McMurdo Állomásra. Ahogy arra a névből következtetni lehet, a pálya nincs leaszfaltozva, így az csak egy hosszan kinyúló, gondosan ledöngölt jég és hó nyúlvány.

A kifutópályának bőven van helye, így a hatalmas méretű repülőgépek is elég könnyen landolhatnak. Az igazi kihívás az, hogy a pilótának biztosnak kell lennie abban, hogy a légi jármű és a rakomány súlya nem töri fel a jeget és nem ragad bele a puha hóba.

Tenzing-Hillary Airport – Nepal: A nepáli Luklában található repülőtér elsősorban azt a több ezer hegymászót szolgálja, akik remélik, hogy nekik is sikerül a csúcshódítás. Ugyanakkor nemcsak a hegymászás, hanem repülőtér is tartogat veszélyeket, méghozzá a nagy szelek és az extrém felhőtakarók miatt.

A legnagyobb kihívást nem ezek jelentik a pilóták számára, hanem a kifutópálya, aminek egyik vége egy nagyon magas terepen található, ám a másik végén nem a mesés tengerpart, hanem egy kétezer lábnyi lejtő található.

(Forrás: noiportal.hu)

Ajánló

Ajánló