129 ember halt meg a USS Tresher elsüllyedésekor



Ezek voltak eddig a történelem legsúlyosabb tengeralattjáró-katasztrófái.USS Tresher: 1963. április 10-én süllyedt el a USS Thresher, 129 tengerésszel a fedélzetén. Amellett, hogy ez volt az első atom-tengeralattjáró-katasztrófa, még egyben a mai napig a legtöbb halálos áldozatot követelő is.

Az amerikai haditengerészet jelentése szerint a tragédia oka a rossz minőség-ellenőrzés volt. A USS Thresher teszteléskor süllyedt el, amikor 400 méterre merült. Öt perccel azt megelőzően, hogy elvesztették a kapcsolatot a tengeralattjáróval, a Skylark tengeralattjáró-mentő hajó egy zavaros UQC adást kapott, ami szerint kisebb technikai gondja akadt a Thershernek, majd érkezett még néhány zavaros üzenet, egészen addig, amíg végül a szonár a Thresher összeomlásának hangját nem érzékelte.

A haditengerészet vizsgálóbizottságot állított fel, ami szerint egy csővezeték meghibásodása okozta a Thresher tragédiáját, ugyanis amiatt elkezdett beszivárogni víz, ami aztán rövidzárlatot okozott az elektromos áramkörben.

A tengeralattjáró katasztrófája után a haditengerészet bevezette a SUBSAFE programot, aminek a lényege az, hogy a nukleáris tengeralattjárók minden kritikus alkatrészének legyen alaposan dokumentált ellenőrzési, és még újraellenőrzési rendszere.

INS Dakar: II. világháborús brit tengeralattjáró volt az INS Dakar, amit korábban HMS Totemnek neveztek el. A tengeralattjárót 23 évnyi szolgálat után adták oda az izraeli kormánynak. Az INS Dakar 1968. január 9-én indult el az angliai Portsmouth kikötőből az izraeli haditengerészet első küldetésére, az utolsó információ róla pedig arról szólt, hogy a legénység boldogan ünnepli a tengeralattjáró megszerzését.

Az INS Dakar soha nem érkezett meg az úti céljához, a legénység pedig január 25-én adott utoljára életjelet magáról. A tengeralattjáró felkutatása 31 év és 26 expedíció után járt sikerrel, ugyanis 1999. május 24-én, 2900 méteres mélységben, a Földközi-tengerben találtak rá.

Néhány nappal később lemerültek a tengeralattjáróhoz, hogy emberi maradványokat keressenek, de azokat nem találtak, mivel ilyen mélységben az emberi test teljesen elenyészik ennyi idő alatt. Azt a mai napig nem lehet tudni, hogy mi történt a tengeralattjáróval 1968 januárjában.

Habár van egy nyilvánosságra hozott jelentés, mégis több dokumentum máig titkos, ezért nem biztos, hogy tényleg az történt a tengeralattjáróval, amit állítanak. A nyilvánosságra hozott történet szerint hajnalban valamilyen ismeretlen okból kifolyólag víz tört be az INS Dakar torpedóterébe, ezért a hajótest előrebukott és elképesztő tempóban süllyedni kezdett.

Az irányíthatatlanná vált tengeralattjáró deformálódni kezdett a növekvő víznyomástól, majd végül összeroppant.

K-141 Kurszk: Minden idők egyik legsúlyosabb tengeralattjáró-katasztrófája 2000. augusztus 12-én következett be, amikor a 16 ezer tonnás orosz nukleáris meghajtású, irányított rakétás tengeralattjáró eltűnt egy Barents-tengeri gyakorlat során.

A 118 fős legénységgel a hatalmas Kurszk volt az orosz flotta egyik legerősebb tengeralattjárója, aminek megtalálása után kiderült, hogy az egyik torpedója meghibásodott és felrobbant, amikor a legénység a vízre bocsátásán dolgozott.

Az orosz tengeralattjárót úgy tervezték, hogy elsüllyessze az amerikai repülőgép-hordozókat, ezért 65-76A típusú torpedóval szerelték fel, ami hidrogén peroxiddal, tehát egy nagyon illékony anyaggal működik.

A közelben lévő torpedók miatt a detonáció egy második robbanást okozott, ami olyan hatalmas volt, hogy az európai és alaszkai szeizmográfiai állomások is észlelték, illetve ez volt az, ami végül elsüllyesztette a tengeralattjárót.

Meglepő módon, a legénység 23 tagja túlélte a katasztrófát. Ők elbarikádozták magukat az elsüllyedt Kurszk hátsó részében, ráadásul némely híradás szerint kopogásokat is lehetett hallani a tengeralattjáró belsejéből. A túlélők megmentésére tett erőfeszítések ellenére a legénység életben maradt tagjai meghaltak.

(Forrás: noizz.hu)

Ajánló

Ajánló