Száguldó vonaton játszódik a Snowpiercer – Túlélők viadala



Híres filmek, amelyek cselekményét falak közé zárták.A költségvetés, vagy valamilyen más ok, olykor rákényszeríti a filmeseket arra, hogy a szereplőket egyetlen helyre zsúfolják be, és ebben a szűk térben hozzák ki a lehető legtöbbet a cselekményből. Az alábbi filmek esetében ez a lehető legjobban sikerült.

Snowpiercer – Túlélők viadala (Snowpiercer, 2013): A dél-koreai Joon-hu Bong forgatta a méltán híres posztapokaliptikus filmet, amiben az emberiség maradéka egy száguldó vonaton talál menedéket a csonttá fagyott világ elől.

Hamarosan a mostohán kezelt munkások fellázadnak a vonaton uralkodó kiváltságosokkal szemben, hogy megszüntessék a kasztrendszert. Snowpiercer komoly társadalmi folyamatokat mutat be úgy, hogy az egész emberiséget összezsugorítja egyetlen térbe. Amellett, hogy a film gondolkodóba ejthet a társadalmi renddel és hősmítoszokkal kapcsolatban, még az akció és sci-fi kedvelőinek is remek szórakoztatást nyújt.

A meghívás (The Invitation, 2015): Egy tragédia miatt újra összeverődik a jómódú, késő harmincas éveikben járó, szétszéledt baráti társaságot, amelynek tagja próbálják felvenni a fonalat. A jópofizásban Will (Logan Marshall-Green) nem akar részt venni.

A felhőtlen szórakozás kezd gyanússá válni, látva a szorongásoldós üvegeket a polcon, majd a videón bejelentkező guru se tűnik hihetőnek, miközben a megvilágosodással házal. A nagy megdöbbenés vérfürdőbe torkollik.

A meghívás egy érzékeny thriller, ami megmutatja a fájdalom szükségességét, a traumák feldolgozását, a tévutakat, amelyekkel az emberek igyekeznek elkerülni ezeket.

A végső megoldás: halál (Alien 3, 1992): Arra, hogy a szűk térben szárnyalhat a fantázia, a börtönfilmek a legjobb példák, de azok közül is kiemelkedik a megosztó hírnevű, rendhagyó film, A végső megoldás: halál.

A történet főszereplője Ripley, a Fiorina 161 börtönbolygó elítéltje, akinek az emberiség aljából kell csapatot verbuválnia ahhoz, hogy leszámoljanak a tökéletes organizmussal. Ebben az esetben a bezárt tér egy bolygó, ami máris szűkös hellyé változik, ha az embernek nincs fegyvere, segítsége, és egy alien üldözi.

Nem tagadás, hogy a filmnek sok hibája van, mégis maradandó nyomot hagyott a nézőkben a merész témájával és atmoszférájával, ráadásul az Alien, mint jelenség, ezzel a résszel szűnt meg létezni.

Con Air – A fegyencjárat (Con Air, 1997): A kilencvenes évek nyugati akciófilmjeinek egyik legjobb darabja egy eltérített rabszállító gépen játszódik, ahol a szabadulás előtt álló Cameron Poe rájön, hogy csak akkor fogja viszontlátni a családját, ha rendet tesz a rabtársai között.

A kísérlet (Das Experiment, 2001): A híres Stanfordi börtönkísérletből merített ihletet Olivier Hirschbiegel, akinek filmje arról szól, hogy az átlagemberek hogyan változnak át a haláltáborok őreivé, valamint bemutatja, hogy mennyire határozza meg az ember viselkedését az a szerep, amit a környezete ráhúz.

A kísérletben átlagembereket zárnak be egy börtönbe, ahol véletlenszerűen beosztják, hogy kiből lesz őr és ki játssza el a rab szerepét. Innentől kezdve az alanyok szabad kezet kapnak. A pokol hamarosan elszabadul, ugyanis a rendező olyan hatásosan mutatja meg az emberből feltörő kegyetlenséget, hogy erős idegek kellenek ahhoz, hogy a közönség végignézze a filmet.

Ezt követi az önvizsgálat, mert a néző akaratlanul is elgondolkodik azon, hogy mire lenne képes, mit tenne meg másokkal egy hasonló szituációban, és mekkora lökés kellene ahhoz, hogy valaki szörnyeteggé változzon?

(Forrás: hu.ign.com)

Ajánló

Ajánló