Taika Waititi forgószélként robbant be Hollywoodba



Így lett az új-zélandi rendező napjaink egyik legfelkapottabbabb direktora.Az 1975. augusztus 16-án Wellingtonban született Taika Waititi az ezredforduló környékén úgy döntött, hogy kipróbálja magát sorozat- és filmszínészként (Fűre lépni tilos!, Snakeskin, The Strip), ami mellett megrendezte élete első rövidfilmjeit is, amelyek esetében a 2004-es Two Cars, One Night nevezhető valódi karriermérföldkőnek, hiszen ezzel szerezte meg élete első Oscar-jelölését.

A Two Cars, One Night végül nem kapta meg az aranyszobrot, de így is nagy hatást gyakorolt a rendező további karrierjére. A premier évét nézve a Sas kontra cápa Waititi első filmje, de ő a 2010-es Boyt tartja a bemutatkozó filmjének. Bár a Boy forgatókönyvét évekkel korábban megírta, mégis két oka volt annak, hogy nem ezt forgatta le először.

Az egyik, hogy a Two Cars, One Night után nem akarta maori-filmesként beskatulyázni magát, a másik, hogy élete legszemélyesebb filmjét csak azt követően akarta megcsinálni, hogy már kitanulta a szakmát.

A What We Do in the Shadows: Interviews with Some Vampires című rövidfilmből készült el 2014-ben a Hétköznapi vámpírok, amivel a rendező természetfeletti szintre emelte az alkotásaira jellemző humort.

A Hétköznapi vámpírok lett Waititi első olyan filmje, ami nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi közönséghez is eljutott. A 2016-ban bemutatott Vademberek hajszája még jobban növelte Waititi nemzetközi elismertségét, ráadásul a hazájában megdöntötte a Boy nézettségi rekordját, így a minden idők legnagyobb hazai nézettségű új-zélandi filmek listáján az első két helyet most Waititi foglalja el.

Waititi a munkásságáról nemrég azt nyilatkozta, hogy számára sokkal egyszerűbb filmet készíteni, még akkor is, ha az két évbe telik, mint terápiára járni. Látva a rendezői alkotásait, tényleg nem nehéz párhuzamot találni, elvégre a karakterei mindig küszködnek valamilyen traumával.

Bár Waititi letagadná, mégis a rossz megítélésű Zöld lámpásban színészként már kipróbálta magát a szuperhősfilm műfajában. Ennél sokkal nagyobb lépés volt a karrierjében az, hogy csatlakozott a Marvel Moziverzumhoz, ráadásul ez nemcsak neki, hanem a Marvel stúdiónak is mérföldkő volt, hiszen Waititi az első őslakos rendező, aki gigaköltségvetésű szuperhősfilmet rendezett.

A Thor: Ragnarök pozitív kritikai fogadtatása és magas bevétele (világszerte 854 millió dollár) új lehetőségeket teremtett Waititi számára. A rendező most már Hollywoodban, azon belül is a Fox Searchlight gondozásában forgathatta le a következő szerzői nagyjátékfilmjét, egy „gyűlöletellenes szatírát”, a Jojo Nyuszit.

A Jojo Nyuszi sikere mellett a televízió terén is megmutatta a tehetségét, ugyanis ő rendezte az első élőszereplős Star Wars-sorozat, a The Mandalorian az évadzáróját, amiben a bérgyilkos droid, IG-11 az ő hangján szólalt meg.

Waititi sokáig ingázott Los Angeles és Weillington között, de végül a feleségével és két lányával beköltözött Hollywoodba. Ez azonban nem jelenti azt, hogy elfeledkezett a gyökereiről. Ezt bizonyítja a következő játékfilmje is, ami egy polinéziai történet dolgoz fel.

Az azonos című dokumentumfilmen alapuló Next Goal Wins középpontjába az Amerikai Szamoa szigetcsoport közismerten rossz nemzeti válogatottja áll, akik leszerződtettek egy profi edzőt (Michael Fassbender), hogy segítsen nekik bejutni a FIFA labdarúgó-világbajokságra.

Eközben készül a Thor: Love and Thunder forgatókönyve, de dolgozik a felfüggesztett Akira-filmen és egy Időbanditák-sorozaton is. A színészet terén a Free Guyban és a James Gunn-féle The Suicide Squadban számíthatunk Waititi megjelenésére.

(Forrás: hu.ign.com)

Ajánló

Ajánló